מושגי יסוד בשיווק דיגיטלי

מושגי יסוד בשיווק דיגיטלי

כשאנחנו מדברים על שיווק דיגיטלי, חשוב להבין את המושגים של העולם הזה. נכיר את ההגדרות של עולם השיווק הדיגיטלי. אני כותבת גם את המושג בעברית, אבל לא פחות חשוב ממנו המושג באנגלית, כי הררבה משווקים, גם בישראל, משתמשים במושגים באנגלית כדי לתאר פעולות השיווק שלהם.

מושגים בשיווק דיגיטלי

קריאה לפעולה – Call to Action – CTA

אחת הפעולות הכי חשובות בשיווק באינטרנט. זו הוראה שאנחנו נותנים לגולש כדי לקבל ממנו תגובה. למשל: שמור עכשיו או קנה היום. נראה את הקריאה לפעולה בבאנרים, בעמודי נחיתה ובפוסטים ברשתות החברתיות.

אחוז נטישה – Bounce Rate

כשאתה שולח תנועה לאתר שלך, אתה נתקל במושג אחוז נטישה. זה קורא כשמישהו מגיע לעמוד באתר שלך, ועוזב את האתר מבלי לבקר בעמוד נוסף. אחוז הנטישה הוא אחוז האנשים שהגיעו ועזבו מייד דרך אותו העמוד. אנחנו יכולים לחשב אחוזי נטישה לעמוד בודד, כדי לראות כמה אנשים הגיעו לעמוד ונטשו מייד את האתר או אחוז נטישה לאתר שלם כדי להבין כמה באופן כללי אנשים מגיעים לאתר ומייד יוצאים.

שיעור קליקים – Click-Through Rate – CTR

התנועה שמגיעה לאתר שלך, צריכה להגיע ממקור כלשהו. פרסומת, פוסט, מייל… ואנחנו רוצים למדוד כמה אנשים לחצו על המקור הזה כדי להגיע לאתר אן לדף הנחיתה שלנו. אנחנו מודדים את שיעור הקליקים לפי כמה מתוך האנשים שנחשפו לפרסומת למשל, לחצו עליה. כל פעם שמציגים את הפרסום זה נספר כחשיפה ושיעור הקליקים נספר ביחס למספר החשיפות.

* שיעור הקליקים הוא לא ממש מושג שמשתמשים בו. כולם קוראים לזה CTR…

נטישה – Abandonment

נטישה היא כאשר הגולש לא הגיע למטרה שרצית שיגיע. נניח שאתה שולח לאתר רכישות לקוחות והם מכניסים מוצר לסל הקניות, מגיעים לעמוד התשלום ו… לא משלמים. או שאתה שולח למילוי סקר באתר, מתחילים את התהליך, אבל לא משלימים אותו. כמובן שאנחנו שואפים להקטין כמה שאפשר את המדד הזה.

צפיות במודעה – Impression

כשאנחנו מריצים מודעות בתשלום אנחנו רוצים לדעת כמה פעמים הוצגה המודעה לגולשים. המושג של צפיות קשור גם למושג הבא של תדירות.

תדירות הצפייה במודעה – Frequency

תדירות היא מספר הפעמים שגולש בודד ראה את המודעה שלי. אם יש לי מודעה עם 10 צפיות ועם תדירות של 2, זה אומר לכל גולש ראה את המודעה בממוצע פעמיים. מה שאומר שרק 5 גולשים ראו את המודעה.

אחוז המרה – Conversion Rate

כשגולש השלים מטרה שרציתי, למשל רכישה או הרשמה לרשימת תפוצה, אנחנו אומרים שהצלחנו להמיר את הגולש (ללקוח, לליד או לכל מטרה אחרת שרצינו). אחוז ההמרה הוא מספר האנשים שהשלימו את המטרה ביחס למספר האנשים שהתחילו אותה. נניח ששלחתי 100 אנשים לדף נחיתה ו-5 אנשים השאירו את הפרטים שלהם בדף, אחוז ההמרה שלי יהיה 5/100=0.05 כלומר 5% המרה.

פיקסל – Tracking Pixel

כדי לדעת שיש לנו המרה, אנחנו משתמשים בפיקסל.

איך עובד הפיקסל?

הפיקסל הוא תמונה בגודל 1*1 פיקסל. הגולש לא רואה אותה, אבל היא נמצאת על הדף. אנחנו שמים למשל פיקסל של צפייה בתוכן בכל דף של האתר שלנו. בכל פעם שמישהו נכנס לדף באתר, נרשם לנו שהיתה צפייה בתמונה הזאת ואנחנו יודעים שיש גולש שהגיע לאתר.

חוץ מצפייה באתר יש אירועים אחרים שאנחנו רוצים לדעת שקורים. למשל אנחנו רוצים לדעת שמישהו נרשם בדף הנחיתה שלנו. מה עושים?

התהליך של ההרשמה עובד ככה: דף נחיתה -> אדם משאיר פרטים -> מגיע לדף תודה.

לדף התודה מגיע רק מי שנרשם, אין אליו גישה ישירה. ולכן בדף התודה אנחנו שמים קוד מיוחד שאומר שאם יש הפעלה של הפיקסל בדף התודה, תספר את ההפעלה הזאת כ-ליד.

עלות לרכישה – Cost Per Acquisition – CPA

זה הגיוני לפרסם כשאתה מכניס יותר ממה שאתה מוציא. כדי לדעת אם זה המצב, אנחנו מסתכלים על העלות שלנו לרכישת לקוח. כלומר, כמה עולה לנו כל לקוח שמשלים את המטרה.

נניח שאנחנו מוכרים זר פרחים ב-60 שקלים. ונניח שהרצנו מודעה שעלתה לנו 40 שקלים והגיע לקוח אחד שרכש. גם אם הרבה אנשים לחצו על המודעה, המחיר שבסופו של דבר עלה לנו להביא לקוח הוא 40 שקלים. ולכן זה ה-CPA שלנו. עכשיו אנחנו צרכים לראות האם שווה לי להמשיך ולפרסם ולמכור את הפרחים (אחרי העלויות של המוצר), אבל זה כבר סיפור אחר…

ערך לקוח – Life Time Value – LTV

לכל לקוח יש ערך. יש כאלה שירכשו מאיתנו פעם אחת ולא יחזרו ואחרים ימשיכו לרכוש מאיתנו עוד מוצרים. כשאנחנו מחשבים את ערך הלקוח, אנחנו לא מסתכלים רק על המוצר הראשוני שהוא קנה מאיתנו, אלא על ערך הלקוח לאורך כל הזמן.

אם ניקח את הדוגמא שראינו של זר הפרחים, יכול להיות שהעלות של 40 שקלים ללקוח היא גבוהה ולא משתלמת בשביל המוצר הראשון, אבל אם כל לקוח שהצלחנו להביא מתחיל לקנות מאיתנו באופן קבוע כל יום שישי זר פרחים, החישוב של הרווח שלנו ממנו כמובן שונה. ברור שנרצה לשמור על CPA נמוך מ-LTV.

עמוד נחיתה – Landing Page

כשאנחנו מקדמים מוצר ממוקד, חשוב שהלקוח יגיע לעמוד ייחודי לקידום שלנו. אם אין לנו כזה, הסיכוי להמיר את התנועה שלנו הרבה יותר נמוך. העמוד הייעוד הזה נקרא עמוד נחיתה.

תוצאות אורגניות

כשאנחנו מבצעים חיפוש במנוע חיפוש, למשל גוגל, יש לנו שני סוגים של תוצאות. תוצאות ממומנות, בדרך כלל הקישורים הראשונים בעמוד, ותוצאות אורגניות, שעבורם לא משלמים והם משיגים את הדירוג שלהם על ידי אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO).

סיכום

ראינו כמה מושגי יסוד בשיווק. חשוב להבין את המושגים האלה כי כל מאמר או אפילו שיחה עם איש שיווק משובצים במושגים האלה, וכשאנחנו מבינים את השיח יש לנו הרבה יותר כוח בידיים.

יש לכם שאלה? יש מושג נוסף שאתם חושבים שחשוב שיופיע ברשימה הזאת? כתבו בתגובות…

הפסיכולוגיה של השכנוע

איך מגדילים רכישות וגורמים ללקוחות להגיד כן?

ששת העקרונות של צ'יאלדיני שכל בעל עסק חייב להכיר

ששה עקרונות

ששה עקרונות ששינו את עולם השיווק ההבנה איך עובד הראש שלנו כשאנחנו באים לבצע פעולה ואיך אפשר להשפיע על החלטות של אנשים.

איורים

בספר משולבים איורים שממחישים את הסיפורים שמספר צ'יאלדיני.

רק העיקר

הספר מכיל את תמצית הספר, רק את מה שחשוב לדעת כדי להבין את העיקרון וליישם אותו. וכמובן הכל בעברית.

כתיבת תגובה